Economie

Fenomenul shrinkflation: Impactul si solutiile propuse de analisti

Written by Monica

Fenomenul de shrinkflation, care a devenit din ce in ce mai prezent si in Romania, reprezinta o sursa majora de stres pentru consumatori atunci cand fac cumparaturi. Acesta este efectul direct al cresterilor de preturi la nivel global, care pun presiune pe lantul de aprovizionare si determina producatorii si comerciantii sa caute solutii creative pentru a-si minimiza pierderile.

Cum se manifesta shrinkflation

Shrinkflation se manifesta prin diminuarea cantitatii sau a calitatii produselor, mentinandu-se acelasi pret al produsului sau chiar marindu-se acesta. Consumatorii ajung sa plateasca la fel sau mai mult pentru o cantitate mai mica de produs, sau pentru un produs de calitate inferioara, ceea ce genereaza frustrare si nemultumire.

Analiza expertului economic Adrian Negrescu

Adrian Negrescu, analist economic, a lansat un avertisment privind acest fenomen. „Shrinkflation este o metoda prin care companiile incearca sa mentina preturile produselor la un nivel acceptabil pentru consumatori, in contextul cresterii costurilor de productie si logistice. Solutia adoptata de multe ori este reducerea cantitatii de produs sau scaderea calitatii acestuia”, explica Negrescu.

Acest fenomen international, potrivit analistului, va continua atata timp cat inflatia ramane la un nivel ridicat, iar pentru Romania, cu o inflatie dubla fata de tarile occidentale, se asteapta ca shrinkflation sa persiste pentru cel putin urmatorii 1-2 ani.

Shrinkflation si legislatia

In ciuda perceptiei negative, shrinkflation nu reprezinta o incalcare a legislatiei. „Nu este vorba de o incalcare a legii, ci de o incercare a companiilor de a optimiza costurile pentru a ramane competitive pe piata”, spune Negrescu. El subliniaza ca preturile sunt ca un elastic: daca sunt majorate excesiv, produsele risca sa ramana nevandute din cauza scaderii puterii de cumparare a consumatorilor.

Comportamentul consumatorilor romani

Conform analistului, romanii au ajuns sa viziteze hypermarketurile mai mult pentru a admira produsele, decat pentru a le cumpara, din cauza scaderii puterii de cumparare. Acesta este un indiciu clar al presiunilor economice crescande asupra gospodariilor.

Solutii propuse

Negrescu sugereaza ca o posibila solutie pentru a combate efectele shrinkflation si pentru a stimula economia ar fi reducerea taxelor pe munca si incurajarea companiilor sa creeze locuri de munca mai bine platite. Aceste masuri ar putea ajuta la cresterea puterii de cumparare si la sustinerea consumului intern.

Perspective si strategii in fata shrinkflation

Fenomenul de shrinkflation este o realitate din ce in ce mai palpabila in economia contemporana, iar intelegerea sa si identificarea solutiilor pentru a minimiza impactul sau asupra consumatorilor si economiei este cruciala. Analizele si avertismentele expertilor economici sunt esentiale pentru a naviga in aceasta perioada dificila si pentru a gasi cele mai eficiente strategii de adaptare si crestere.

About the author

Monica

Leave a Comment