Auto

Producatorii auto propun cresterea subventiei „Rabla Plus” la 8.500 de euro in 2025

Written by Monica

Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) pledeaza pentru o crestere semnificativa a subventiei acordate prin programul „Rabla Plus”, propunand un stimulent de 8.500 de euro in 2025 si de 7.500 de euro in 2026. Aceasta masura este vazuta ca esentiala pentru revitalizarea pietei auto electrice din Romania, afectata puternic de reducerea subventiei in 2024.

„Scaderea subventiei la 5.100 de euro in 2024 a avut un impact sever asupra pietei auto, Romania inregistrand o reducere de 32,2% a inmatricularilor de vehicule electrice, ceea ce ne-a plasat pe ultimul loc in Uniunea Europeana in acest sector”, se arata in comunicatul APIA transmis AGERPRES.

Romania, codasa in Europa la vanzarile de vehicule electrice

Potrivit datelor ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Autovehicule), Romania a avut in 2024 una dintre cele mai abrupte scaderi din Europa in ceea ce priveste achizitia de vehicule electrice. Alte state care au raportat scaderi semnificative sunt Letonia (-28,9%), Slovenia (-27,3%) si Finlanda (-26%).

In contrast, unele tari europene au inregistrat cresteri importante:

  • Belgia: +36,9%
  • Cipru: +51,4%
  • Cehia: +63,5%
  • Ungaria: +47,7%
  • Malta: +90,5%

Aceasta discrepanta subliniaza necesitatea unor politici mai coerente pentru sprijinirea tranzitiei catre electromobilitate in Romania.

Un program european de subventii pentru masini electrice?

In paralel, Comisia Europeana analizeaza posibilitatea implementarii unui program pan-european de subventii, menit sa sprijine industria auto si sa reduca discrepantele dintre statele membre.

Teresa Ribera, vicepresedintele Comisiei Europene, a declarat ca o abordare unitara a subventiilor este esentiala pentru evitarea competitiei neloiale intre tari si pentru stimularea vanzarilor de vehicule electrice pe intreg teritoriul UE.

Totodata, oficialii europeni raman fermi in privinta eliminarii motoarelor pe combustie interna pana in 2035, insa exista deschidere pentru ajustarea tintelor intermediare si a sanctiunilor aplicate producatorilor care nu respecta reglementarile.

„Actualele penalitati descurajeaza investitiile in vehicule electrice si creeaza un avantaj competitiv producatorilor din afara UE, in special celor din China”, subliniaza reprezentantii APIA.

Adio subventii pentru diesel: Romania face un pas spre electromobilitate

O alta masura importanta este excluderea motoarelor diesel din Programul „Rabla”, o decizie salutata de APIA.

„Este un pas logic si necesar. Sustinem eliminarea treptata a subventiilor pentru motorizarile poluante, pentru a accelera tranzitia catre solutii mai ecologice”, a declarat Dan Vardie, presedintele APIA.

Conform unui plan predictibil propus de APIA, subventiile vor fi eliminate progresiv, dupa cum urmeaza:

  • 2025: eliminarea subventiei pentru diesel
  • 2026: eliminarea subventiei pentru benzina
  • 2027: eliminarea subventiei pentru motorizarile mild-hybrid
  • 2028: eliminarea subventiei pentru full-hybrid
  • 2029: eliminarea subventiei pentru plug-in hybrid
  • 2030: eliminarea completa a subventiilor, inclusiv pentru vehiculele electrice

Aceasta strategie graduala are scopul de a oferi industriei auto si consumatorilor predictibilitate si timp suficient pentru adaptare.

Propuneri suplimentare pentru dinamizarea pietei auto

In cadrul aceleiasi initiative, APIA sustine cresterea plafonului maxim al pretului autoturismelor eligibile pentru subventii, de la 75.000 de euro la 80.000 de euro.

De asemenea, APIA considera ca termenul de 3 ani pentru pastrarea in proprietate a unui vehicul cumparat prin Programul Rabla este prea lung si propune reducerea acestuia la 1 an.

„Flexibilizarea acestui termen ar stimula piata, permitand o mai mare circulatie a autoturismelor electrice si o crestere a disponibilitatii acestora pe piata second-hand”, sustine APIA.

Un „Rabla” dedicat flotelor comerciale: solutia pentru reducerea poluarii?

O alta initiativa propusa de APIA este lansarea programului „Rabla Comercial”, destinat transportatorilor, firmelor de curierat si companiilor de taxi – categorii de utilizatori care genereaza un volum semnificativ de emisii poluante.

„Aceste vehicule parcurg de pana la patru ori mai multi kilometri anual decat un autoturism personal. Un program dedicat acestora ar avea un impact major in reducerea emisiilor de carbon”, subliniaza reprezentantii APIA.

Viitorul mobilitatii electrice in Romania

Romania se afla intr-un moment crucial pentru viitorul sau in industria auto. Cresterea subventiei „Rabla Plus” la 8.500 de euro, eliminarea treptata a subventiilor pentru motorizarile traditionale si dezvoltarea unui program specific pentru flotele comerciale sunt masuri concrete care pot pozitiona tara noastra pe drumul corect al electromobilitatii.

Prin astfel de initiative, APIA isi reafirma rolul de partener strategic al autoritatilor si industriei auto, sprijinind obiectivele europene de reducere a emisiilor si modernizare a infrastructurii auto.

About the author

Monica

Leave a Comment