Economie

Criza vehiculelor electrice: Ford reduce drastic personalul in Germania si Marea Britanie

Written by Monica

Potrivit unui raport publicat de Reuters, Ford Motor Company a anuntat o reducere semnificativa a fortei de munca in Europa, vizand aproximativ 4.000 de posturi, adica 14% din angajatii sai de pe continent. Restructurarea, care afecteaza aproximativ 2,3% din totalul global al angajatilor companiei, este o reactie la cererea scazuta de vehicule electrice (EV), lipsa sprijinului guvernamental pentru tranzitia la mobilitatea electrica si concurenta acerba din partea producatorilor chinezi de automobile.

Contextul deciziei: provocari in tranzitia catre vehiculele electrice

Ford se confrunta cu dificultati majore pe piata europeana, unde tranzitia catre vehiculele electrice a intampinat obstacole semnificative. Cererea pentru EV-uri ramane sub asteptari, iar incetarea subventiilor guvernamentale pentru vehiculele electrice in Germania la finalul anului trecut a agravat situatia. In primele noua luni din 2024, vanzarile de EV-uri in Germania au scazut cu 28,6%, conform datelor Ford.

In plus, compania americana trebuie sa faca fata costurilor ridicate de productie din Germania, determinate de salariile mari si preturile ridicate la energie, precum si concurentei de pe piata auto, unde producatorii chinezi beneficiaza de subventii guvernamentale semnificative.

Reduceri de personal: Germania si Marea Britanie cele mai afectate

Din cele 4.000 de posturi eliminate, 2.900 sunt in Germania, iar 800 in Marea Britanie. Ford intentioneaza sa finalizeze aceste reduceri pana la sfarsitul anului 2027, in urma discutiilor cu sindicatele. La uzina principala din Köln, Germania, pierderile de locuri de munca vor reprezenta 24% din totalul angajatilor.

De asemenea, Ford a anuntat ca va reduce productia modelelor electrice Explorer si Capri la uzina din Köln, in timp ce planurile de inchidere a uzinei Saarlouis din Germania, anuntate anterior, raman in vigoare pentru anul viitor.

Sindicatele din Germania se opun

Sindicatele germane, reprezentate de IG Metall, au reactionat ferm la anuntul Ford. Knut Giesler, liderul IG Metall din Renania de Nord-Westfalia, a declarat ca reducerea locurilor de munca nu este acceptabila, afirmand ca exista solutii alternative. „Daca Ford nu este dispus sa intre in negocieri pentru viitorul afacerii, suntem pregatiti pentru o confruntare dura,” a avertizat Giesler.

Critici asupra politicilor guvernamentale si infrastructurii pentru EV-uri

Ford a lansat un apel direct catre guvernul german, solicitand sprijin mai mare pentru tranzitia la mobilitatea electrica. Intr-o scrisoare adresata autoritatilor germane, John Lawler, directorul financiar al Ford, a criticat lipsa investitiilor publice in infrastructura de incarcare, lipsa stimulentelor financiare pentru consumatori si obiectivele stricte de emisii de CO2.

„Europa si Germania au nevoie de o politica clara si ambitioasa pentru a sprijini e-mobilitatea,” a scris Lawler, subliniind ca fara aceste masuri, tranzitia va ramane greoaie si ineficienta.

Impactul global asupra Ford

Aceasta restructurare face parte dintr-un plan mai amplu al Ford de a reduce costurile la nivel global. Compania s-a confruntat cu multiple provocari, inclusiv probleme de calitate, costuri ridicate cu garantiile si ineficiente in gestionarea productiei, in special pe piata din SUA.

In Europa, vanzarile Ford au scazut cu 17,9% pana in septembrie 2024, de aproape trei ori mai mult decat declinul mediu al pietei auto europene, estimat la 6,1%.

Viitorul incert al industriei auto din Europa

Ford nu este singura companie auto care ia masuri drastice. Nissan, Stellantis si GM au anuntat deja planuri similare, iar Volkswagen, cel mai mare producator auto din Europa, a amenintat cu inchiderea unor fabrici si reducerea salariilor pentru a-si mentine competitivitatea.

Tensiunile comerciale crescande dintre Europa si China, alaturi de impunerea tarifelor UE asupra EV-urilor produse in China, complica si mai mult situatia.

O tranzitie plina de provocari

Decizia Ford subliniaza dificultatile majore intampinate de industria auto europeana in tranzitia catre vehiculele electrice. Lipsa unei infrastructuri adecvate, costurile mari de productie si concurenta din partea Chinei sunt factori care obliga companiile sa ia masuri dure pentru a-si asigura viabilitatea economica.

In timp ce Ford isi restructureaza operatiunile si cere sprijin guvernamental, viitorul mobilitatii electrice in Europa ramane incert, fiind influentat de decizii politice, economice si tehnologice.

About the author

Monica

Leave a Comment