Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a emis un ordin menit sa imbunatateasca accesibilitatea si asistenta pentru persoanele cu dizabilitati in aeroporturi si in mijloacele de transport public. Aceasta masura vine ca raspuns la nevoile exprimate de reprezentantii structurilor asociative ale persoanelor cu dizabilitati, condusi de Daniela Tontsch, presedintele Consiliului National al Dizabilitatii din Romania (CNDR).
Intalnirea dintre ANPC si reprezentantii persoanelor cu dizabilitati
In cadrul unei intalniri recente, conducerea ANPC si reprezentantii CNDR au discutat despre necesitatea detaliarii si diversificarii prevederilor noului ordin. Scopul principal este reglementarea modului in care societatea poate sprijini concret persoanele cu dizabilitati in mijloacele de transport public si in spatiile detinute sau administrate de operatorii economici.
In plus, s-au stabilit detaliile unei campanii de informare destinate consumatorilor cu dizabilitati, pentru a le explica drepturile si modalitatile prin care pot contacta ANPC in cazul semnalarii unor nereguli. „Cred ca Ordinul va duce la imbunatatirea serviciilor de transport public, facandu-le mai accesibile si mai prietenoase pentru persoanele cu dizabilitati, ceea ce duce la o crestere generala a calitatii serviciilor publice,” a declarat Daniela Tontsch.
Perceptia gresita despre ANPC si rolul sau
Exista o perceptie gresita conform careia ANPC trebuie sesizat doar in cazul produselor alimentare expirate sau a produselor de uz casnic defecte. In realitate, ANPC are un rol mult mai amplu, incluzand si protectia drepturilor consumatorilor in domeniul serviciilor publice. „In cadrul intalnirii am stabilit impreuna activitati care se vor desfasura in colaborare cu CNDR, inclusiv o campanie ampla de informare, utila tuturor consumatorilor,” a adaugat Tontsch.
Detalii despre Ordinul 579 din 4 iunie 2024
Principalele prevederi ale Ordinului 579 se refera la obligatiile operatorilor economici care desfasoara activitati de transport public de persoane, inclusiv transport aerian. Acestia trebuie sa ofere informari clare si corecte consumatorilor cu dizabilitati despre modalitatile de acces in mijloacele de transport si in spatiile aferente.
Afisarea acestor informatii este impusa si operatorilor din transportul public rutier, feroviar si naval. Marcaje speciale si panouri informative vor fi amplasate pe fiecare peron, refugiu sau statie, alaturi de instructiuni vizibile privind urcarea si coborarea persoanelor cu dizabilitati. Aceste afisaje trebuie sa fie intuitive si usor de inteles pentru toti, indiferent de tipul de dizabilitate.
Asistenta si sprijin pentru persoanele cu dizabilitati
Operatorii de transport public sunt obligati sa ofere asistenta persoanelor cu dizabilitati locomotorii la solicitare. Conducatorii vehiculelor si controlorii de trafic feroviar/naval trebuie sa sprijine urcarea si coborarea persoanelor cu dizabilitati din mijloacele de transport public.
Sebastian Hotca, presedintele ANPC, a subliniat importanta acestui ordin: „Este de notorietate faptul ca persoanele cu dizabilitati intampina deseori dificultati in accesul si asistenta in mijloacele de transport in comun. Ordinul vine in intampinarea acestei categorii de consumatori, pentru a sustine si a respecta drepturile lor, la fel ca in cazul oricarei alte persoane fizice.”
Implementarea ordinului si obligativitatea conformarii
Ordinul va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial. In plus, este specificata obligativitatea acordarii asistentei, la solicitarea persoanelor cu dizabilitati locomotorii, de catre conducatorii vehiculelor si controlorii de trafic feroviar/naval pentru urcarea si coborarea din mijloacele de transport public.
Noul ordin emis de ANPC reprezinta un pas semnificativ catre imbunatatirea accesibilitatii si asistentei pentru persoanele cu dizabilitati in Romania. Prin masurile impuse, se urmareste crearea unui mediu mai prietenos si mai accesibil pentru toti consumatorii, indiferent de nevoile lor specifice. Campania de informare si colaborarea stransa cu CNDR sunt esentiale pentru a asigura ca aceste schimbari sunt implementate eficient si ca drepturile persoanelor cu dizabilitati sunt respectate in toate domeniile serviciilor publice.